سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 نگاهی بر زندگی دیکتاتور سابق عراق - پایگاه عشق

نگاهی بر زندگی دیکتاتور سابق عراق

یکشنبه 85 دی 10 ساعت 8:52 صبح
صدام در 28 آوریل سال 1937 میلا‌دی در روستای العوجا در حومه تکریت " حدود 100 مایلی" بغداد متولد شد .

روستائیان محل زادگاه صدام در آن زمان در فقر مطلق به سر می بردند و آنها تنها راه پیشرفت خود را پیوستن به ارتش یافتند و از این رو بسیاری از فرماندهان ارتش , از حومه تکریت هستند.

عقب ماندگی منطقه تکریت به حدی است که پس از گذشت بیش از 3 دهه سرمایه گذاری و نوسازی در این منطقه , هنوز رسوم قبیلگی و خانوادگی بر مدنیت شهری تقدم دارد.

صدام قبل از تولد , پدرش را از دست داده بود و مادرش با عموی وی ازدواج کرد و به این ترتیب عموی صدام "حسن ابراهیم" تربیت او را به عهده گرفت.

بر خلا‌ف خانواده مادری , خانواده پدری صدام , در تنگدستی زندگی می کردند.

عموی صدام در روستای العوجا به دروغگویی و بدنامی مشهور بود.

صدام در سال 1955 در تکریت به مدرسه رفت و در 18 سالگی تحصیلا‌ت‌دبستان را تمام کرد, در سن 24 سالگی "1961" مدرک دیپلم را اخذ کرد و در سالهای میانی دهه هفتاد میلا‌دی تحصیلا‌ت خود را در رشته حقوق و در سطح فوق لیسانس به پایان رساند.

وی در سن 20 سالگی وارد شاخه جوانان حزب بعث شد , در سال 1958 به علت حضور در دعوای خانوادگی که به قتل یکی از اعضای خانواده‌اش منجر شدبه 6 ماه حبس محکوم شد.

در سن 22 سالگی صدام عضو کمیته 10 نفره چریکهای حزب بعث شد که ماموریت ترور نافرجام عبدالکریم قاسم را داشت و در جریان این ترور صدام به صورت ناخواسته مورد اصابت گلوله از سوی همرزمان خود قرارگرفت و با استفاده از اسب فرار کرد و پس از شنا در رود دجله وارد سوریه شد.

در سوریه با میشل عفلق نظریه پرداز حزب بعث آشنا و شیفته او شد, در فوریه 1960 پس از 3 ماه اقامت در سوریه به قاهره رفت و در آن جا به شاخه مصری حزب بعث پیوست و پله‌های ترقی را به سرعت در این حزب پیمود.

در سال 1964 به حمایت میشل عفلق و حسن‌البکر , مسئول سازمان نظامی حزب شد و در این منصب مسئول اجرای 2 طرح ترور رئیس جمهور و غارت کاخ وی و سرنگونی هواپیمای عارف شد.

طرح نخست با برکناری افسر گارد ریاست جمهوری که قرار بود صدام را وارد کاخ کند شکست خورد و طرح دوم نیز توسط خلبانان لو رفت و در نتیجه عارف دستور سرکوب اعضای حزب بعث را صادر کرد و صدام بار دیگر فراری شد.

در اکتبر 1964 مخفی گاه وی کشف شد که پس از تیراندازیهای متقابل‌, سرانجام با تمام شدن مهمات , صدام دستگیر و زندانی شد اما با کمک همدست سابق خود یعنی "شیخ لی" از زندان فرار کرد.

پس از روی کار آمدن کمونیستهای بعثی در سوریه و زندانی شدن میشل‌عفلق و البیطار, صدام کنگره فوق العاده حزب بعث "شاخه عراق" را تشکیل داد.

نتیجه این کنگره انشعاب حزب بعث عراق از حزب بعث سوریه بود , در مقابله با اقدام چپ گرایانه حزب سوری‌, صدام زمینه را برای تصفیه حزب از عناصر چپ فراهم کرد.

با پیروزی انقلا‌ب ,1968 صدام در کادر رهبری عراق قرار گرفت‌, در 28 ژوئیه 1979 صدام با اعلا‌م خبر کشف توطئه بر ضد حکومت بعثی‌, تصفیه‌دیگری را در حزب بعث آغاز کرد که نتیجه آن اعدام پنج نفر از کادر رهبری شورای انقلا‌ب و وزیران 30 , نفر از اعضای کنگره حزب و 82 افسر با درجه های بالای حزبی بود.

یکی از نتایج این تصفیه شخصی شدن قدرت به جای حزب بعث بود , پس از رسیدن به ریاست جمهوری‌, صدام دبیر کلی حزب‌, رئیس ستاد ارتش , رئیس شورای فرماندهی انقلا‌ب و از 1991 پست نخست وزیری را بر عهده گرفت .
                               

نوشته شده توسط : ممتحنه

با شهدا نجوا کن [ نجوا ]



سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفارش تبلیغ
صبا ویژن